Wat is Microcopy en hoe pas je het effectief toe? 5 tips

Wat is Microcopy en hoe pas je het effectief toe? 5 tips

Voor veel website-eigenaren en zelfs contentteams blijft microcopy een ondergeschoven kindje. Er wordt vooral tijd besteed aan SEO copywriting om zo hoog mogelijk in Google te scoren, maar daarna? 

Een klein stukje tekst kan soms een wereld van verschil maken voor een bezoeker. Een paar woorden kunnen het verschil maken tussen een prettige ervaring en een snel vergeten, eenmalig bezoekje. Lees daarom meer en check de tips voor de beste microcopy.

Wat is microcopy?

Microcopy is in feite wat het woord al zegt: microtekst. Alle kleine stukjes tekst, zoals een tekst op een button of een korte call to action, maar ook een zinnetje uitleg als je bijvoorbeeld met je cursor over een woord gaat, zijn microcopy.

Je zou het misschien niet denken, maar zo’n stukje microcopy kan enorme gevolgen hebben. Het kan net dat beetje uitleg geven dat anders mist. Net dat beetje twijfel wegnemen dat de lezer had bij het zien van je product. Net die ene tip geven die de bezoeker nodig had.

Goede microcopy zorgt voor meer engagement, neemt irritatie weg en/of helpt iemand naar de volgende stap.

Al met al kan goede toepassing van deze kleine stukjes tekst de ervaring van de bezoeker of gebruiker plezieriger en nuttiger maken. Absolute koning van de (grappige) microcopy is Coolblue (zie het voorbeeld hieronder). 

microcopy voorbeeld coolblue

Toch is het iets dat je niet zomaar moet toepassen. Microcopy helpt alleen als je het ook op de juiste manier inzet. 

3 kenmerken van goede microcopy

De laatste zin hierboven zegt het al: microcopy werkt alleen als je het op de juiste manier inzet. Waar moet zo’n stukje tekst aan voldoen? Het moet kort, bewust en effectief zijn.

Goede microcopy is kort.

Elk woord dat je gebruikt, moet een doel dienen. De juiste microcopy is volledig to the point en helpt de gebruiker zo snel en goed mogelijk naar zijn volgende stap.

Goede microcopy is bewust.

Alleen door je bewust te zijn van je gebruiker en diens behoeften, kun je tot de juiste woorden op de juiste plaats komen. In welke fase van het proces bevindt de gebruiker zich? Wat heeft de gebruiker in deze fase nodig? Maar ook: waar komt de gebruiker vandaan? De gebruiker begrijpen is essentieel in deze fase.

Goede microcopy is effectief.

Je hoeft niet tegen je lezers te schreeuwen als een legerofficier. Microcopy mag best een frivool, informeel tintje hebben – zoals Albert Heijn hieronder laat zien. Belangrijk is wel, dat het effectief is.

Naast dat het kort is en bewust omgaat met de gebruiker, mag het best een goed gevoel geven. Ook dat hoort bij het wegnemen van twijfels en wrijving. Laat je echter niet meeslepen. Onthoud dat ieder woord een functie moet hebben.

microcopy voorbeeld Albert Heijn

5 tips voor de beste microcopy

Een absolute pro in het schrijven van microcopy word je niet zomaar. Toch hoef je ook geen raketgeleerde te zijn om het onder de knie te krijgen. Met onderstaande tips wordt het een stuk makkelijker.

1. Bepaal de tone of voice van jouw microcopy

Mocht jouw bedrijf al een hele stijlgids hebben met daarin een duidelijk gedefinieerde tone of voice, dan kun je al gelijk de eerste tip overslaan. Is dit nog niet zo, dan begin je door een tone of voice te bepalen. Dit doe je in drie stappen:

1. Bepaal de identiteit van jouw bedrijf. Ben je vrolijk, benaderbaar, warm en behulpzaam of juist heel zakelijk en serieus? Er zijn tal van dit soort kernwaarden die je kunt toekennen aan jouw bedrijf.

Ook kun je tegenovergestelde kernwaarden (serieus en grappig, informeel en formeel etc.) op een papier zetten en daartussen een rechte lijn tekenen. Dit heet ook wel een brand personality spectrum.

Geef vervolgens op de lijnen in dit spectrum aan waar jouw bedrijf staat: neig je naar de ene kant, juist naar de andere kant of zit je exact in het midden?


2. Bepaal je doelgroep. Om de boodschap goed over te brengen, moet je de taal van jouw doelgroep spreken. Vertaal daarom jouw kernwaarden naar de woorden die jouw doelgroep gebruikt.

Daarbij kan het helpen om persona’s op te stellen: fictieve personen die jouw ideale klanten zouden zijn. Focus bij het maken van persona’s niet zozeer op feitelijke kenmerken, maar vooral op zaken als wensen, drijfveren, angsten en motieven.

3. Leg je tone of voice vast. Het kan zijn dat je slechts één tone of voice hebt, maar je kunt er ook meerdere hebben (bijvoorbeeld voor B2B en voor B2C of voor verschillende segmenten). 

Leg per kanaal en per type tekst vast hoe je wilt communiceren. Denk aan zaken als wel of niet tutoyeren, al dan niet gebruik van moeilijke/technische termen, dat soort zaken. Met een overzichtelijk document heb je altijd een naslagwerk bij de hand voor jezelf en voor eventuele schrijvers die je inhuurt.

2. Schrijf informeel

Ook als je tone of voice heel serieus en zakelijk is, doe je er nog steeds goed aan je microcopy minder formeel te maken.

Kijk naar het voorbeeld van Trivago. In het zoekformulier had kunnen staan: “Typ hier jouw bestemming”. In plaats daarvan is de tekst nog korter, bewuster en effectiever – met een speels randje.

microcopy voorbeeld Trivago

3. Houd je microcopy helder

De truc is om het zo simpel mogelijk te houden, zoals je hierboven zag: een enkel woordje beschrijft de volledige functie van het invoerveld. Bovendien nodigt het uit om te typen, want er wordt een vraag gesteld. Goede microcopy is helder en gebruikt alledaagse taal.

4. Wees behulpzaam

Waar je ook een kort tekstje neerzet, zorg dat het mensen helpt. De tekst in een call to action of op een button moet gebruikers een duidelijk idee geven waar ze naartoe gaan. Hetzelfde geldt voor tips, bijvoorbeeld voor een betere zoekopdracht of een sterker wachtwoord. 

5. Test je microcopy

Net als met alles wat je op je website zet, is het belangrijk om altijd je microcopy te blijven testen. Dit kan door simpele data te analyseren, zoals bounce rates en hoeveel tijd bezoekers op een pagina doorbrengen, maar je kunt ook dieper gaan.

Stel vragen aan bezoekers in surveys om te checken of de informatie nuttig was en of er iets beter kan. Alleen door te testen, weet je wat echt werkt.

Meer over (micro)copy

Wil je meer weten over tekstschrijven? Lees ook eens wat een SEO copywriter doet.